Rosh hashana

Rosh hashana är det judiska nyåret. Rosh hashana firas på första och andra dagen av den judiska månaden tishri, det vill säga i september eller oktober. Den kallas även åminnelsedagen eller shofarblåsningens dag.

Intressant nog så nämns inte Rosh Hashana i Toran som de flesta andra judiska helger utan det närmaste man kommer är två verser i 3:e Moseboken, kap 23:24-25:

דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃

כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא תַעֲשׂוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַה’׃

"Säg till israeliterna: I sjunde månaden, på första dagen i månaden, skall det vara sabbatsvila, en minnesdag då ni stöter i horn och håller en helig sammankomst. Då får ni inte utföra några sysslor, ni skall offra eldoffer åt Herren."

Rosh Hashana i samband med det nya året dyker upp för första gången i mishnan, en rabbinsk kommentar till talmud som utgör en del av talmud. Här berättas det att på Rosh Hashana Gud dömer hela världen och beslutar vad som skall hända dem under det kommande året. Under de tio dagar som sedan följer, mellan rosh hashana och jom kippur, finns tid ytterligare tid för eftertanke och botgöring innan domen slutligen fastslås. Det är en tid för försoning.

Under rosh hashana blåser man i ett vädurhorn, shofar, (såvida dagen inte infaller på sabbat). Detta skall, enligt traditionen, väcka människorna till eftertanke.

I och med att shofarblåsningen är en central element i Rosh Hashana liturgin har det ledd till att Rosh Hashana också associeras med Akedat Jitzhak, bindandet av Isak, som beskrivs i 1 Moseboken 22 där Gud sätter Abraham på prov och en ängel i sista ögonblick stoppar Abraham från att offra sin son Isak och istället visar honom en vädur som hade fångats med sina horn i en buske.
1 Moseboken 22 har också blivit den toraläsningen som man läser på Rosh Hashanas andra dag tillsammans med berättelsen om Hagar och Ishmael som läses på första dagen.

Det är rabbinerna i talmud (b. Rosh Hashana 16b) som sedan också gör en koppling mellan månaden Tishrei (där Rosh Hashana faller)  och jordens skapelse,  patriarkernas födelse och död, och att på Rosh Hashana Josefs släpptes från faraos fängelse och att Gud kom ihåg Sara, Rakel och Hanna. Haftaraläsningen på första dagen Rosh Hashana är berättelsen om Hanna i 1 Samuelboken. 

Till sederna kring rosh hashana hör även en festmåltid, då man bland annat brukar äta äpple med honung samt annan mat med symbolisk anknytning till nyåret. Till exempel granatäpple som med sina många kärnor symboliserar alla de mitsvot (påbud) man ska följa.

Rabbi Ute Steyer

Se när rosh hashana och gudstjänsterna börjar i vår kalender.

Se vår rosh hashana guide 2020 här (PDF)