Tu-bi shvat
Helgen heter så eftersom den infaller på den 15:e i månaden Shvat (på hebreiska skrivs 15 som ט''ו som kan läsas som “Tu”). Den kallas också för trädens nyår. Även om det kan vara lite svårt att tänka sig här uppe i Sverige, där vid den här tiden på året snön ofta ligger på marken, så är denna tid på året början av våren i Mellanöstern. Det första trädet som ofta slår ut på våren i Israel och i Medelhavets länder är mandelträdet. Det är därför brukligt att äta olika frukter som är kända för Israel (även om de kan komma från andra länder) på Tu biShvat. Man brukar också äta en frukt som man inte har ätit på länge för att kunna säga Shehechiyanu (en tacksägelse för någonting nytt, eller man inte upplevt på länge). Helgen har ändrats under århundraden, idag ser vi Tu biShvat som en helg som också knyter oss till naturen, miljöfrågor, och landet Israel.
Tu biShvat nämns redan i talmud. I Mishnan, i traktatet Rosh Hashana läser vi:
אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם... בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ:
Det finns fyra "nyår" per år: ... den första i månaden Shvat är det trädens nyår, säger Huset Shammai, och Huset Hillel säger på den 15:e.
Det hela var en diskussion som rörde beskattning av jordbruksprodukter i Erets Israel. I toran står det nämligen att: (3 Mos 19:23) "När ni kommer in i landet och planterar alla sorters fruktträd, skall ni lämna deras första frukt orörd. Under tre år skall deras frukt vara förbjuden och inte ätas, och under det fjärde året skall all deras frukt helgas åt Herren under tacksägelser."
Det blev då viktigt att bestämma vad som skulle ses som trädens "födelsedag". Och det var då rabbinerna i talmud bestämde den 15:e (Beit Shammai tyckte den 1:e, men förlorade) i månaden Shvat. All frukt som kom till innan Tu biShvat räknas till förra årets skatt, och all frukt som kom till efter Tu biShvat räknas till årets skatt.
Varför Tu biShvat? Eftersom det är början av våren i Israel. Det är nu träden börjar slå ut igen och den nya växtcykeln börjar.
På 1500-talet skapade de judiska mystikerna, kabbalisterna, en seder med sånger, läsningar, fyra glas vin och frukter. Precis som pesachsedern, så är även Tu biShvat sedern en interaktiv upplevelse, fyra glas vin och speciella saker vi äter. Varje glas vin representerar olika sorters fruktträd och olika aspekter av oss själva. Under sederns gång ändras färgen på vinet (som årstiderna), från vit vin (vinter) till djup rött av sen sommaren och början på hösten där allt är i fulla färger. Man kan också förstå de fyra glasen som faser i ett träds liv, från stickling tills den bär frukt, eller vårt förhållande med naturen och med Gud, och vår egen andliga utveckling. Det finns många sätt att tolka det, med andra ord. En traditionell Tu B’Shevat seder har också olika slags frukter som äts i viss ordning och som även de anknyter till de olika cyklerna som beskrevs ovan.
Du kan hitta en kort och enkel seder för Tu biShvat här (pdf) som följer detta format. Men oavsett hur du väljer att fira Tu biShvat så är det en möjlighet att njuta av och uppskatta det fina som naturen gett oss, och tackar för det.
Rabbin Ute Steyer